تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان هیئت آنلاین حضرت قاسم بن الحسن (ع) - من و تعزیه و آدرس heyatghasem.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.
ÞÇáÈ äÇÒقمهزنی نوعی مراسمی مذهبی است که در میان برخی شیعیان رواج دارد و طی آن افراد با ضربه زدن توسط آلت برندهای (قمه) بر سر خود باعث ایجاد جراحت و خونریزی در آن میشود. این نوع عزاداری در میان گروهی از شیعیان در مراسم عزاداری ماه محرم با هدف مواسات و ابراز علاقه و ارادت نسبت به حسین بن علی و همچنین تقویت خوی شجاعت و اعلام جهاد در راه اعتقادات انجام میشود. معمولاً شرکت کنندگان در این مراسم در صبح روز عاشورا با پوشیدن لباسهای سفید به انجام این عمل مبادرت میکنند. این عمل گاهی بر کودکان نیز انجام میشود. انجام این عمل از دیرباز موجب بحث میان علمای شیعه بودهاست برخی از علما اجازه انجام این عمل را دادهاند و برخی دیگر آن را موجب وهن اسلام دانسته و تحریم کردهاند. محمدصادق روحانی قمهزنی را نه تنها مجاز، بلکه از شعائر و مستحسن میداند. سید علی خامنهای، ناصر مکارم شیرازی، محمد فاضل لنکرانی، عبدالله جوادی آملی،حسین نوری همدانی وسیدکاظم حائری از جمله کسانی هستند که قمه زنی را جایز نمی دانند.
در مورد مکان پیدایش این عمل ، روایات مختلفی مطرح است. اما منطقیترین روایت این است که اینگونه عزاداری از اردبیل و ترکهای آذربایجانی به سایر اقوام فارس و عرب و سایر بلاد منتقل شدهاست. این مراسم ریشه عربی ندارد. از لحاظ تاریخی نیز انجام این عمل در ایران پیش از صفویه رواج نداشتهاست و هم اکنون نیز کاملاً مشخص نیست این عمل چگونه وارد ایران شدهاست. قمه زنی در دورانقاجاریه گسترش بیشتری یافت. اما در دوران رضاشاه مخالفتهای زیادی با این قضیه شد. نخستین تلاش ها از سوی دولتمردان ایرانی برای برانداختن قمه زنی ، توسط امیرکبیر آغاز شد، او برای این کار فتوای امام جمعه تهران را نیز گرفت که گفته بود که این رسم مخالف شریعت است.
قمه زنی امروزه به مراسم عاشورا محدود نمانده است . حتی از عراق گزارش شده است که در مراسم سالگرد درگذشت پدر مقتدی صدردر عراق مراسم قمه زنی به پا شده است.
در طی تاریخ قمهزنی در ایران بسیاری از افراد تلاش برای از بین بردن این سنت کردهاند و بسیاری از فقهای تشیع امر به حرمت این عمل دادهاند.
اما مهمترین مبارزهها را میتوان به سه دوره تقسیم کرد.
۱)مبارزه علامه سید محسن امین
۲)مبارزه روحالله خمینی
۳)مبارزه سیدعلی خامنهای
او در کتاب خود «التنزیه الاعمال تشبیه» با استدلال و برهان ثابت میکند انجام این عمل هیچ ثوابی ندارد و از نظر شرع مقدس حرام است. انتشار این کتاب موجی از مخالفت با وی را در سطح جامعه گسترانید، تا جایی که عدهای به مبارزه با وی پرداختند. تحریم قمهزنی و برخی دیگر از اشکال عزاداری با مخالفت شدید میرزای نائینی یکی از دو مرجع مهم ایرانیان مواجه شد اما دیگر مرجع تقلید مهم ایرانیان یعنی سید ابوالحسن اصفهانی به حمایت از سید محسن پرداخت. او فتوا داد:
انّ استعمال السّیوف و السلاسل و الطبول و الابواق و ما یجری الیوم أمثاله فی مواکب العزاء بیوم عاشورا انّما هو مُحرم و هو غیر شرعی.
یعنی «به کاربردن شمشیرها (=قمهزنی) و زنجیرها و طبلها و بوقها و کارهایی مانند این امور که امروزه در دستههای عزاداری و در روز عاشورا معمول است همه حرام و غیر شرعی است» خود این فتوا هم درگیریهای فراوانی را باعث گردید. از مهمترین مراجعی که جانب نائینی را گرفتهاند میتوان به محمدحسین کاشف الغطاء، سید محسن حکیم، ابوالقاسم خویی، سید عبدالله شیرازی، شهابالدین مرعشی نجفی، محمدعلی اراکی، مرتضی حائری یزدی، میرزا هاشم آملی، حسین وحید خراسانی، جواد تبریزی، سید محمد شیرازی،سید صادق شیرازی، سید صادق روحانی، سید محمد شاهرودی، سید محمد وحیدی، سید تقی قمی، سید حسن قمی، سید رضا صدر، سید مصطفی خوانساری و سید محمد حجت اشاره کرد.
در پی پیروزی انقلاب ۱۳۵۷، روحالله خمینی هم مبارزاتی را با افراط گرایی در عزاداری انجام داد. این عمل وی با همراهی افرادی نظیر محمدباقر صدر و مرتضی مطهریهمراه بود.
مرتضی مطهری در کتاب جاذبه و دافعه علی گفت:«قمه زنی و بلند کردن طبل و شیپور از ارتدکسهای قفقاز به ایران سرایت کرد و چون روحیه مردم برای پذیرش آن آمادگی داشت همچون برق در همه جا دوید.»
سیدعلی خامنهای در سخنرانی در کهگیلویه و بویر احمد در جمع روحانیون در ماه محرم۱۷/۰۳/۱۳۷۳ این باره گفت:
من حقیقتاً هر چه فکر کردم دیدم نمیتوانم این مطلب [قمهزدن] را که قطعاً یک خلاف و یک بدعت است به اطلاع مردم عزیزمان نرسانم. این کار را نکنند. بنده راضی نیستم. اگر کسی تظاهر به این معنا کند که بخواهد قمه بزند من قلباً از او ناراضیام. این را من جداً عرض میکنم.
یک وقت بود در گوشه و کنار چند نفر دور هم جمع میشدند و دور از انظار عمومی مبادرت به قمهزنی میکردند و کارشان تظاهر، به این معنا که امروز هست، نبود. کسی هم به خوب و بد عملشان کار نداشت؛ چرا که در دایره محدودی انجام میشد. اما یک وقت بناست که چندهزار نفر ناگهان در خیابانی از خیابانهای تهران یا قم یا شهرهای آذربایجان و یا شهرهای خراسان ظاهر شوند و با قمه و شمشیر برسر خودشان ضربه واردکنند. این کار قطعاً خلاف است. امام حسین (علیه السلام) به این معنا راضی نیست. من نمیدانم کدام سلیقهها و از کجا این بدعتهای عجیب و خلاف را وارد جوامع اسلامی و جامعه انقلابی ما میکنند.
سیاست نظام جمهوری اسلامی در سالهای اخیر بر جلوگیری از انجام مراسم قمهزنی بودهاست. این سیاست گاه درگیریهایی را میان قمهزنان و نیروی انتظامی موجب شدهاست. در دی ماه ۱۳۸۷ در خمینی شهر به دلیل جلوگیری پلیس از قمه زنی، گروهی از قمه زنان با پلیس درگیر شدند و پس از پرتاب سنگ و کوکتل مولوتف به ماموران، به شهرداری این شهر حمله کردند. در درگیری بین مردم و پلیس سه نفر به ضرب گلوله زخمی شدند که یکی از آنها کشته شد. همچنین ۶۹ نفر از قمه زنان دستگیر و زندانی شدند.
همچنین در شهریور ۸۸ در شب شهادت حضرت علی بن ابیطالب(ع) ، بیست و یکم ماه رمضان، گروهی از قمه زنان با نیروهای انتظامی درگیر شدند.
Tatbir a religious ceremony that is common among some Shiites in which people hit by the penis brands (machetes) on his head, causing injury and bleeding it. This type of mourning among a group of Shiite mourning month of Muharram with the aim of equality, interest and devotion to Husayn ibn Ali as well as strengthening temper courage and jihad in the way of faith is done. Participants in the ceremony on the morning of Ashura usually wearing white clothes have to do this action. This is sometimes done on children. MS spiritual tatbir not only allowed, but the practice and knows Msthsn. Seyyed Ali Khamenei, Naser Makarem Shirazi, Mohammad Fazel Lankarani, Amelie Abdollah Javadi, Hossein Nouri Hamadani Vsydkazm Haeri, including those that do not allow a woman machetes.
History
About the origin of this practice, many traditions there. But the story is logical that these mourning of Ardabil and Azerbaijani Turks, Persians, and Arabs and other ethnic groups have been transferred to other countries. This event does not have Arabic roots. Historically, this practice also common in Safavid Iran has not and still is not clear how this action is to Iran. Cutlass woman Dvranqajaryh expanded. But a lot of it was in the reign of Reza Shah opposition. Early efforts by the Iranian authorities to abolish Cutlass woman, was started by Amir Kabir, Tehran's Friday prayer was for this fatwa in which he said that this practice is against the law.
Cutlass woman today is not limited to Ashura. Even from Iraq reported that Iraq ceremony on the anniversary of the death of the father of Muqtada al Sdrdr Cutlass woman's foot.
Fight tatbir in Iran
Tatbir in Iran throughout history many people have tried to destroy this tradition and many Shia scholars would have to respect this.
But the most important fight can be divided into three periods.
1) Anti Allameh Seyyed Mohsen Amin
2) fight Ruhollah Khomeini
3) fight Ali Khamenei
Fighting Seyed Mohsen Amin
In his book "Business Altnzyh likened" proves the reasoning for doing this is not no reward is forbidden according to Islamic Shari'ah. The release of the book spread a wave of opposition to him within the community, where people fight with him. Tatbir sanctions and other forms of mourning with strong opposition Nai Mirza was one of two important reference Iranians Syed Abul Hasan Isfahani but marja's important to support Iran Seyed Mohsen pay. He decreed:
Alsyvf and the use of chains and Altbvl and Alabvaq and we Yjry Msalh Fi Youm Mvakb Alza’ biome Ashura Muharram and Ho Ho illegal enema.
Means "the use of swords (= tatbir) and chains and drums and horns and things like these are common today in the ceremonial mourning and the day of Ashura is all unlawful and illegal" These fatwas have caused many conflicts. The main references are taken from Nain Mohammad Kashif Ghita, Seyed Mohsen Hakim, A. Khoi, Syed Abdullah Shirazi, Shahabuddin Marashi Najafi, Mohammad Ali Araki, Morteza Haeri Yazdi, and Mirza Hashem Amelie, Hossein Vahid Khorasani, Javad Tabrizi, Seyyed Mohammad Shirazi Sayyid Sadiq Shirazi, Seyyed Sadeq Rouhani Seyed Mohammad Hashemi Shahroudi, Sayed Mohamed Waheed, Syed Taqi Qomi, Hassan Qomi, Seyyed Reza Sadr, and Seyyed Mohammad Hojjat noted Mostafa Khansarinejad.
Fighting Ruhollah Khomeini
View Passion, one of the screening Mqdsmsyhyan week, some believe that some Shiite mourning ceremonies of the Christian culture.
Following the 1357 revolution, Ayatollah Ruhollah Khomeini did struggle with extremism in mourning. It was he, along with people like Muhammad Baqir al-Sadr and M. Mthryhmrah.
Morteza Motahari in attraction and repulsion Ali said: "A woman machetes and pick up the drums and trumpets of Orthodox Caucasus to Iran and spread the spirit of the people were prepared to accept it as a power running everywhere."
Fighting Seyyed Ali Khamenei
Seyed Ali Khamenei in a speech in Kohgiluyeh Boyer Ahmad in the Clergymen in the month of Muharram 17/03/1373, said:
I really can not think what I saw this [Qmhzdn] is certainly a contrast and a Nrsanm our innovation to the public. They do not. I am not satisfied. If someone does not pretend to say that I wholeheartedly wish him Narazyam machetes. I removed it, I.
It was a time a few people would gather around and away from the public eye and they were tatbir attempt to pretend, in the sense that it is today, either. Who are the good and bad deeds did not work because it was done in a limited circle. But one time supposed that thousands of people suddenly in the streets of Tehran or Qom street or in Azerbaijan or in Khorasan with machetes and swords over their appearance and import the hit. This is certainly contrary. Imam Hussein (PBUH) is not satisfied in this sense. I do not know what and where these heresies tastes strange and contrary to Islamic societies and make our revolutionary society.
Tatbir in Iran
Policy of the Islamic Republic in recent years to prevent the ceremony was tatbir. This policy is sometimes caused conflicts between tatbir and law enforcement. In January 1387, Khomeini city police to prevent a woman of cutlass, a group of women machetes clashed with police after throwing stones and Molotov cocktails at police, attacked the city council. In the conflict between the people and police shot and wounded three people, one of whom was killed. Also, 69 people were arrested and imprisoned women machetes.
Also in September, 88 in the martyrdom of Imam Ali bin Abi Talib night (s), the twenty-first month of Ramadan, a group of women machetes clashed with security forces.
نظرات شما عزیزان: